10/8/07

Tot buscant Digna Esperanza (I)

10-8-07. Fa nou anys, tres setmanes després de l’huracà Mitch que va devastar la regió, en especial Hondures, vaig venir amb una petita delegació d’Akwaba i de SERSO per intentar veure com podíem ajudar la gent d’aquí. El darrer dia de la nostra curta estada vam aprovar l’acta fundacional de SERSO-Hondures.

Durant els deu dies que vam romandre al país, vam visitar diverses comunitats. En una d’elles, Berlín, una de les més pobres amb diferència, de sobte em va cridar l’atenció una nena que em mirava atentament, descalça, en una petita explanada on estaven reconstruint la seva casa. Vaig parlar amb la nena i amb el pare i vaig descobrir que tenia l’edat de la meva filla Meritxell: 9 anys. Així mateix, em va impressionar el nom de la nena: Digna Esperanza. Quan vaig tornar a casa, vaig escriure un llarg reportatge per al diari Avui titulat, precisament, Digna Esperanza. Després vaig revelar les fotografia i una on es veia molt bé la nena la vaig ampliar i va representar durant molt de temps un símbol del meu primer viatge a Hondures l’any 1998. Evidentment, vaig explicar l’encontre a la meva família, sobretot a la Meritxell.

Ahir, quan el Manolo va preguntar mentre sopàvem si algú de nosaltres l’acompanyaria l’endemà a la comunitat de Berlín, on havia de celebrar l’eucaristia, els vaig explicar la petita història de Digna Esperanza. I vaig decidir que l’acompanyaria, encara que el dia d’avui era força apretat. Volia intentar retrobar-me amb aquella nena de 1998, avui ja tot una jove de 19 anys.

Vam començar el llarg camí cap a Berlín a dos quarts de dues. Portàvem uns dotze o catorze habitants de Berlín. A algú li semblava que podia recordar lleugerament el nom d’aquesta persona, però no n’estava segur. Coneixia una Digna, sí, però la segona part del nom era una altra. Les probabilitats de trobar-la eren, certament, més aviat escasses. Podia haver marxat del poble o alguna altra possibilitat. Durant el camí m’he anat mentalitzant que potser era buscar una agulla en un paller. (MJ)