24/8/07

“El sistema no funciona”

24-08-07. Ahir vaig sentir en la meva pròpia pell la ràbia i la impotència que deuen sentir habitualment els hondurenys quan intenten fer qualsevol tràmit administratiu o qualsevol gestió. El sistema no funciona és la fórmula estereotipada, el tòpic que cada dos per tres se sent per tot arreu. Seria equiparable als nostres “implementar”, “protocol d’actuació”, “comunitat educativa”... Què vol dir exactament? Moltes coses a l’hora, però en definitiva una sola conseqüència: no es pot fer la gestió o el tràmit perquè no funciona la connexió informàtica, els ordinadors, el llum... És a dir, no pots fer cap operació al banc, no es pots matricular a la universitat, no pots obtenir cap document, no et poden pagar la nòmina, no pots intentar treure’t el carnet de conduir, i un llarg etcètera.

Un cop més, el sistema d’Internet de SERSO no funcionava i el ciber cafè on anem a penjar les entrades tampoc. La desesperació va ser total. A més, em volien cobrar els del ciber com si res. M’hi vaig negar i li vaig dir a la noia que no li pagava i que em vingués a cobrar el seu jefe. D’alguna cosa deu haver servit la meva protesta, perquè aquest máti s’ha presentat l’amo del negoci d’internet, acompanyat d’un tècnic, per veure on és el problema. Feia dues setmanes que el perseguien perquè restablís el bon funcionament d’internet i mai contestava... Ara ja funciona i encara han de tornar a la tarda per deixar-ho tot a punt.

En qualsevol cas, el que ens està passant a nosaltres amb internet no es pot comparar, ni de bon tros, als perjudicis que han d’afrontar la gent que viu aquí, missioners inclosos. Ignacio Gallinas va fer un viatge de 7 horas a la capital del país, Tegucigalpa, per convalidar el seu títol universitari i perquè li paguessin els endarreriments de vuit mesos. Inútil. Quan va arribar al Ministeri d’Ensenyament el van rebre amb un bon dia habitual: El sistema no funciona. I se’n va haver d’entornar amb la cua entre cames. Manolo porta molts dies intentant convalidar el carnet de conduir, tot desplaçant-se a La Ceiba. Res. Una estudiant de medicina molt maca d’una comunitat allunyada de Jutiapa, Evelyn, fa més d’una setmana que ve aquí o a La Ceiba per matricular-se del curs següent. El sistema no funciona, és l’única frase que diu quan li preguntem si avui ha tingut sort. Quin desastre! (MJ).

PS: Quan acabava de penjar l’entrada... s’ha apagat l’ordinador. Ja sabeu què vol dir, oi?